Dans certains cas, des URLs incluant le paramètre ?srsltid apparaissent sur SISTRIX. Cela peut entraîner l’enregistrement de plusieurs versions de la même URL dans les données de SISTRIX.
Ce paramètre apparaissait en réalité dans les résultats de recherche organiques et a été ajouté avec le Google Merchant Center de l’URL. Voici ce que Google explique :
The srsltid parameter is appended to links generated by Google Merchant Center in organic shopping results (e.g., www.example.com?srsltid=123xyz).
Google Analytics Help
Pour répondre aux spéculations selon lesquelles le paramètre serait une potentielle erreur sur Google, John Müller a précisé :
I followed up on this with the team, and here’s roughly what’s happening.
These URL parameters are added for Merchant Center “auto-tagging” (there’s more about it at https://support.google.com/merchants/answer/15191080 ), when a site-owner has activated that feature. They’re used for conversion tracking for merchants. We plan to update the help page as appropriate once this rolls out more.
They’re added in search directly, with unique IDs using the “srsltid” parameter that you mentioned. The URLs are not indexed or crawled like that. It’s not a new setup, we’ve used this for quite some time for example in the shopping tab. We’ve now expanded it to traditional search results.
This doesn’t affect crawling, indexing, or ranking – it’s basically just for analytics for merchants. While not necessary, you can use the link rel=canonical element pointing at the preferred URL for indexing as you normally would. If you don’t want it, you can just turn off the setting (though it seems useful to me!). In Search Console, you mostly see the old usage of the parameter, we try to filter it out for the normal search results.
Réaction de John Müller sur LinkedIn
Selon John Müller, l’ajout de ce paramètre n’est pas un bug, mais résulte de l’auto-tagging dans le Google Merchant Center. L’auto-tagging peut être utilisé pour suivre la conversion des utilisateurs après avoir accédé à la page à partir des résultats organiques. Un tutoriel expliquant comment activer ou désactiver le suivi des conversions est disponible dans le centre d’aide Google Merchant.
Pour éviter de rendre l’analyse des URLs inutilement difficile pour les utilisateurs de SISTRIX, nous filtrons les paramètres srsltid et gclid des données de classement.